sábado, 21 de noviembre de 2015

 I aquest altre article que va apareixer a El Punt Avui fa uns dies.


Fer-se gran.
Fer.se  gran,  viure molts anys es una benedicció. No es una situació “ “residual “ a la que ens cal conformar-nos pacientment . Ni una entristida contemplació del passat. Es una etapa mes de la vida, continua essent el nostre temps. Una etapa amb els seus problemes , les seves limitacions i les seves virtuts. Es que no tenen  dificultats els infants, el adolescents ,els joves, els adults?  La gran diferencia es que- mes enllà de l’energia disponible-  en totes aquestes etapes  anteriors  es pot projectar el futur obert , oblidar  la vulnerabilitat  i pensar.se gaire be etern.  Es una benedicció  perquè en els  últims anys, dins els límits  imposats per la consciència  de la nostra vulnerabilitat tardanament descoberta podem ser,  sovint som o volem ser ,  en primer lloc  subjectes actius de la nostra vida i fer respectar la nostra dignitat . I això malgrat que la vellesa , te, en la cultura actual  propera  poca  visibilitat i  mala premsa . I es  devaluada de moltes maneres que van  des del  silenci a  l’aprofitament per part del mercat que promet joventut eterna; des de el  recordatori constant del  cost de les pensions  fins a les actituds infantilitzants i paternalistes que  semblen voler identificar vellesa i minusvàlua . No es així en d’altres cultures  que, en això,  ens donen un bon exemple de civilització ..
Ser subjectes vol dir lluitar perquè  es respecti  la tria que fem sobre la forma de viure  i també  de  no viure. De morir. Potser d’aquesta ultima part se’n  parla mes . Com  en  d’altres cassos, ha estat la casuística escampada pels mitjans de comunicació la que ha revifat  un  debat antic i no  ben resolt: el que  es produeix quan es tracta del dret a una mort digna . Es dona voltes al  significat d’aquest dret – ja reconegut a casa nostra- i al que implica  la seva practica. Es tracta de deixar la vida amb el mínim de sofriment inútil i sense perdre el  la  dignitat que ens mereixen tots i cada un dels humans.   Però,  de què parlem quan parlem de dignitat?   Alguns exemples tenim de situacions en les que  es rep un tracta poc dignificador sobre tot quan hi ha en joc el cos :  hi ha coses que no s’ensenyen, que pertanyen a la intimitat , que sembla que ens degraden si es mostren en públic... Això sol passar i n’és tant sols un exemple,  quan malat , s’és tractat   com una part , un tros del tot que entorpeix el funcionament , com una peça de motor a adobar: un fetge, una cama, un cor.... Normalment aquest enfoc s’acompanya d’un llenguatge infantil   “ aixeca el culet ...” oi, maco que em deixes el braç”,....? O simplement se l’ignora, es decideix per ell , s’hi parla poc,  malgrat s’hagin signat tots els permisos.......En tot cas, les malalties  i la forma en que son tractades resulten  ser un tast amarg de com considerem els essers quan estan fràgils . S’oblida,  tant pels vells com pels malats ,   que no estem mai en front d’un objecte, d’un infant  o un inepte , sinó d’un  subjecte  carregat de dignitat que vol mantenir la seva capacitat de triar, pensar i opinar.
Una llarga vida es valuosa.  Ens permet  fer us de l’experiència i de la historia per comunicar-nos amb els altres i envers nosaltres mateixos d’una altre manera. Permet reparar errors, re composar relacions, i aprendre constantment de les altres generacions  i d’aquells que, havent rebut de nosaltres, ens retornen saviesa  posada al dia. Cal extreure  de l’experiència viscuda  i del valor  de la memòria , que és sempre viva i canviant, per reconstruir amb ella noves fores de conèixer i sentir.  Doncs, per molts anys...



No hay comentarios:

Publicar un comentario